הוראה למקהלות

חלק מהקבוצות זקוקות לתוכנית מקיפה יותר מאשר המוצעת ב"חונכות למקהלות". להן אנו מציעים את "ההוראה למקהלות".

כמו בחונכות למקהלות, חשוב מאד לציין שסינגישראל אינה תחליף למנצח/ת שלכם. אנו משמשים מעין "עיניים ואוזניים חיצוניות" בנוסף למנצח/ת, ואנו מדגישים את העבודה המשותפת שלנו. כך נבטיח שנתמקד בנקודות הדורשות חיזוק להשבחת הביצועים.

תוכנית ההוראה למקהלות של סינגישראל בנויה על ארבעה מישורים עיקרים, והם: טכניקות קוליות, פרשנות מוסיקלית, נוכחות בימתית וכוריאוגרפיה. אנו עובדים עם קבוצתך בכל אחד מהתחומים האלה במשך תקופת ההוראה, לשם לימוד הכישורים הבסיסיים לשירה והופעה משובחים. להלן פרטים נוספים על כל תחום, ועל מה אנו עובדים בכל אחד מהם.

טכניקות קוליות

מושג זה כולל את כל ההיבטים של אמנות השירה. במשך ההוראה אנחנו מתרכזים בכישורים ובטכניקות של השירה א קפלה (ללא ליווי). זהו הבסיס לכמעט כל העבודה בטכניקות קוליות. ההיגיון מאחורי הרעיון הוא: "זמר א קפלה טוב ישיר היטב כל סוג של מוסיקה". לכן, העבודה עם המקהלה תהיה בסעיפים להלן:

  • נשימה סרעפתית
  • תמיכה בנשימה
  • שליטה בנשימה
  • שליטה יעילה בחללי התהודה
  • פיתוח צליל פתוח, צלול, ו"חם"
  • הימנעות ממתח בקול
  • פיתוח "הצליל האחיד"
  • התנועות והעיצורים בטקסט
  • הפקת התנועות והשינויים בהן
  • מיקום הצליל והקול

כאמור, לכל קבוצה צרכים משלה. לפיכך, אנחנו עובדים בשיתוף עם המנצח/ת לשם קביעת הרמה הטכנית הממוצעת וסדרי עדיפויות. ככל שנלמד את ההעדפות של המקהלה, נפעיל תרגילים מתאימים לפיתוח או לתיקון בסעיפים לעיל. בכל עת, יהיה הדגש על הפקת צליל קולי עשיר, רזוננטי, וחופשי.

פרשנות מוסיקליות

במילים אחרות – "אומנות". כחלק מתוכנית ההשבחה המקהלתית שלנו אנו מסייעים בשיפור הרמה האומנותית של הזמר כיחיד ושל המקהלה כקבוצה. כל מרכיב של הקבוצה, בין אם הזמר הבודד ובין אם קבוצת קול מסוימת, ילמד את החשיבות של המצוינות בשירה כתרומה לצליל הכולל של המקהלה. להלן חלק מהנושאים בהם נתרכז לשם שיפור המוסיקליות המקהלתית:

  • כיצד למנוע שירה מקוטעת
  • מרווחים עולים ויורדים ככלי לשמירת אינטונציה
  • מרווחים עולים ויורדים ככלי לשמירת אינטונציה
  • השימוש בתנועות (דקדוקיות, לא פעילות גופנית) לגרימת "הצלל האחיד" ו"נעילה" של אקורד
  • השימוש היעיל ב"נשימה זמרתית"
  • מהי "תנועה קדימה" (הפעם כמושג ביצועי) ומדוע היא חשובה
  • פרשנות שמיעתית ופיתוח "מצב רוח" של שיר
  • השימוש ב"צבע" קולי ככלי לפרשנות של שיר
  • החשיבות של "החיוך הפנימי"
  • מיקוד (focusing) הצליל

אנו מסבירים מדוע כל אחת מהטכניקות לעיל כל כך חשובה להופעה קולית מוצלחת. אנו מאמינים כי אין זה מספיק רק לתקן תקלה או להתגבר על בעיה מסוימת – על הזמרים להבין מדוע התיקון חשוב. רק אז יהיו חדורי הרצון והיכולת להטמיע את הנלמד גם ליתר השירים ברפרטואר!

נוכחות בימתית

מובן מאליו כי הופעה מוצלחת של מקהלה דורשת מהזמרים יותר מאשר רק שירה איכותית. על זמר טוב גם לדעת כיצד להשתמש בגופו בעת ההופעה על-מנת להביע את מצב הרוח של השיר, ולהעביר אמינות אל הקהל. נושא זה – כיצד נראית המקהלה בעת הופעה – נקרא נוכחות בימתית.

הנוכחות הבימתית מלמדת כיצד להשתמש בגוף ככלי נוסף בפרשנות של השיר המושר. אין הנוכחות הבימתית מטפלת ב"להסתובב על הבמה" – זוהי הכוריאוגרפיה, ונדון בה בפרק הבא. כל הזמרים משתתפים ביישום טכניקות של נוכחות בימתית, ועיסוקה ב"הרגשה נוחה" על הבמה, וכוללת העמדה (posture, stance) וגישה פיזית לשיר המסייעות בהגשת שיר כך שיהיה אמין לקהל. פרק זה כולל מושגים כגון:

  • "Reference Position" – עמידה לקראת השירה
  • "Down The Tiles" – עמידה בין שיר לשיר
  • "Press" ו- "Release" – בניית משפטים בשירה
  • הבעות פנים
  • השלמה בעזרת הגוף
  • מיקוד המבט

בדומה לטכניקות קוליות, הנוכחות הבימתית הנה מיומנות הבנויה על עקרונות בסיסיים. כבר במפגשים הראשונים של תוכנית ההוראה ניגע בעקרונות אלה כך שהכישורים יתחילו להיטמע לתוך ההופעות בשלב מוקדם, בדומה בדיוק לנשימה הנכונה.

כוריאוגרפיה

זהו המרכיב האחרון של תוכנית ההוראה למקהלות. בכדי להסיר כל ספק – כוריאוגרפיה, אין פירושה ריקוד! כוריאוגרפיה כוללת תנועות בימתיות מתוכננות המלוות הופעה זמרתית. ניתן לכלול כל סוג של תנועה – ולכן נבקש להציג לכל המקהלות את היסודות של תנועה בימתית.

אנחנו ערים (ואף מבינים) שלא כל מקהלה תבחר לאמץ טכניקות של כוריאוגרפיה. אנו מאמינים שהסיבה העיקרית לכך הוא החשש (שלדעתנו אינו מבוסס) לנוע על הבמה. ברם, בקלות יכולות רבות מהמקהלות שאינן משתמשות בכוריאוגרפיה לשלב תנועות פשוטות ביותר לתוך ההופעה שלהן. זוהי שיטה ל"פרשנות ויזואלית" של השיר, ומסייעת למקהלה להגיש שיר עם יותר משמעות ובאופן אמין יותר. וכמובן, אין ספק כי ההופעה נעשית מעניינת הרבה יותר לקהל הצופים. להלן הנושאים במישור הכוריאוגרפיה:

  • "ארבעת הממדים"
  • תנועות רגליים
  • צעדים בסיסיים
  • "Heel-toe"
  • "Crossover"
  • "Taps", "Touches" ו- "Kicks"
  • "Traveling"
  • תנועות ידיים
  • "Swipes" ו- "Passes"
  • הצבעות באצבע וביד
  • תנועות גוף משלימות
  • "Presses" ו- "Releases"
  • סיבובים
  • שימוש בהבדלי גובה
  • שילוב של תנועות רגליים, ידיים ותנועות גוף משלימות

כמה זה עולה?

קיימים שלושה מרכיבים לקביעת המחיר:

  • מהו מספר המפגשים המבוקש? זוהי החלטה שעל כל קבוצה לקבוע לעצמה. אנו ממליצים שיתקיים מפגש הוראה אחת לחודש
  • מפגש יחיד או משותף? תוכלו לבחור אם המפגש יועבר ע"י אלכס (בעברית) או פטריק (באנגלית) - שהם מפגשי יחיד, או שניהם גם יחד - מפגש משותף (שעולה קצת יותר).
  • היכן יתקיים המפגש? בנוסף למחיר הסדנה קיימת עלות ההכנה והנסיעה. אם אתם מצויים בסביבת מרכז הארץ יהיה סכום זה נמוך מאשר אם אתם רחוקים יותר.

נדון עמכם על צרכיכם, ולאחר מכן נגיש לכם הצעה מפורטת עם ציון מחירים ועלויות. לשם כך, אנא התקשרו אלינו.

מה חדש

לאחר שהות של 15 שנה מחוץ לארה"ב, נאלץ פטריק לשוב לארה"ב כדי לטפל במשבר משפחתי... (המשך)

דף הבית

ישראלים אוהבים לשיר! בהערכה זהירה ישנן יותר מ- 800 מקהלות, חבורות זמר וקבוצות שירה אחרות בישראל...(המשך)

אודותינו

אלכס אשד ופטריק קלי נפגשו כאשר אלכס הזמין את פטריק ביוני 2003 לבקר בישראל...(המשך)

חונכות

תשובות לארבע השאלות הנפוצות ביותר לגבי חונכות למקהלות...(המשך)

סדנות

בנוסף למפגשי חונכות והוראה, מציעה סינגישראל גם סדנות שונות...(המשך)

קשר

בעבור מידע כללי או למידע לגבי תוכניותינו לחונכות, הוראה או סדנות...(המשך)